פרשת בראשית
- פרטים
- נכתב על ידי רונן שמואל הלוי
ו וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, יְהִי רָקִיעַ בְּתוֹךְ הַמָּיִם, וִיהִי מַבְדִּיל, בֵּין מַיִם לָמָיִם. ז וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים, אֶת-הָרָקִיעַ, וַיַּבְדֵּל בֵּין הַמַּיִם אֲשֶׁר מִתַּחַת לָרָקִיעַ, וּבֵין הַמַּיִם אֲשֶׁר מֵעַל לָרָקִיעַ; וַיְהִי-כֵן. ח וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָרָקִיעַ, שָׁמָיִם; וַיְהִי-עֶרֶב וַיְהִי-בֹקֶר, יוֹם שֵׁנִי. {פ}
הפירוש הפשוט , הקב"ה ברא את השמיים ואת הרקיע , אם נתבונן ונקרא שוב , ויבדל בין המים אשר מעל הרקיע למים אשר מתחת לרקיע יש כאן רמז למים עליונים ומים תחתונים .
ידוע לכולם שמקווה טהרה חייב להכיל 40 סאה של מי גשמים ,
מדוע מי גשמים ?
מה המיוחד במי גשמים? הרי המים נראים אותו הדבר
מדוע 40 סאה?
בהמשך הפרשה כתוב "וְכֹל שִׂיחַ הַשָּׂדֶה, טֶרֶם יִהְיֶה בָאָרֶץ, וְכָל-עֵשֶׂב הַשָּׂדֶה, טֶרֶם יִצְמָח: כִּי לֹא הִמְטִיר יְהוָה אֱלֹהִים, עַל-הָאָרֶץ, וְאָדָם אַיִן, לַעֲבֹד אֶת-הָאֲדָמָה. ו וְאֵד, יַעֲלֶה מִן-הָאָרֶץ, וְהִשְׁקָה, אֶת-כָּל-פְּנֵי הָאֲדָמָה."
המדענים חשבו שהם גילו איך יורד גשם וזה כתוב כאן בפרוש יעלה אד מן הארץ,השמש מחממת את הארץ עולים אדים הופכים לעננים ויורד גשם. יכלו לקרוא בתורה ולדעת בלי לחקור.
אך יש כאן סוד וגם את זה גילו המדענים לאחרונה , המים שעולים כאדים תוצאה מהחימום של השמש מהווים רק חלק מהגשמים ואם היה צריך לסמוך על זה מזמן כדור הארץ היה מתייבש.
ראיה יש שנים שבהם חם מאוד וכמעט אין חורף ואילו יש שנים בהם יש הרבה גשם ללא קשר להתאיידות .
"כִּי לֹא הִמְטִיר יְהוָה אֱלֹהִים, עַל-הָאָרֶץ, וְאָדָם אַיִן" - כל עוד אין אדם שיתפלל הקב"ה לא המטיר מים , רואים את זה היום ובכל תקופת התנ"ך כשעם ישראל עושים רצונו של מקום יש גשם בעתו וכשאין עושים ישראל רצונו של מקום ,ועצר את השמים .
"וַיַּבְדֵּל בֵּין הַמַּיִם אֲשֶׁר מִתַּחַת לָרָקִיעַ, וּבֵין הַמַּיִם אֲשֶׁר מֵעַל לָרָקִיעַ "- מים עליונים ומים תחתונים .
מים תחתונים הם מים אשר מתחת לרקיע ומים עליונים הם מים אשר מעל הרקיע "ויִּקְרָא אֱלֹהִים לָרָקִיעַ, שָׁמָיִם;"
המים אשר תחת לרקיע הם מים של העולם הזה והמים שמעל הרקיע הם קרחונים שפוגעים בכדור הארץ ,נכנסים לאטמוספירה והופכים לעננים , אלו בעצם גשמי הברכה שנוצרים בעקבות התפילות .
המים האלו מתאחדים עם המים שעולים כאדים ומטהרים אותם ,
מספיק רק 40 סאה של מי גשמים , מים עליונים כדי לטהר מקווה שלם .
היה צריך 40 יום למשה רבינו להביא את התורה לעם ישראל , 40 יום כדי להשיב חמתו של הקב"ה על חטא העגל 40 יום בין ראש חודש אלול ליום כיפור .
ב"ה שנזכה ללמוד תורה,להשיב חמתו של הקב"ה ,למקוואות טהורים ולבית המקדש, היום.
פרשת עקב
- פרטים
- נכתב על ידי רונן שמואל הלוי
בפרשת עקב משה ממשיך את התוכחה לעם ישראל ,
בעדינות יתרה משלב טיפים לחיים טובים בהמשך.
",יב וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן, אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה, וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם, אֹתָם--וְשָׁמַר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לְךָ, אֶת-הַבְּרִית וְאֶת-הַחֶסֶד, אֲשֶׁר נִשְׁבַּע, לַאֲבֹתֶיךָ."
משה מסביר לעם שהסוד של עם ישראל הוא שמירת התורה שמירת הקשר עם הקב"ה.
משה בעצם מגיש לעם על מגש כסף את הדרך להצלחה .
הוא מזכיר להם שאם ישמרו את חוקי התורה הקדושה יזכו לברית ולחסד אשר נשבע .
פרשת וישלח
- פרטים
- נכתב על ידי רונן שמואל הלוי
פרשת וישלח היא פרשה עם המון מידע ומסרים .
1. אבותנו לא הצטיינו רק בתורה אלא גם בדרך ארץ, יעקב אבינו מעביר לנו מסרים גדולים לגבי דרך ארץ
יעקב מלמד אותנו כיצד משלימים עם אח שכועס , אפילו שהאח הכועס לא צודק.
2. בפרשה אנחנו רואים את כוחו של נדר . (כמה מסייע לנו וכמה חשוב לקיים אותו בזמן)
3. חשיבות המקום " הר הבית"
4. בפרשה אנחנו למדים עד כמה צריך להיזהר מהגוי שאין לו לא דרך ארץ ולא אלוהים למרות שמתחזה לאחד שיש לו .
5. בפרשה אנחנו למדים כמה כח אדם יכול לשאוב מאמונתו וקנאתו לקב"ה ולאמת.
אבותנו לא הצטיינו רק בתורה אלא גם בדרך ארץ
עוד שהיו יעקב ועשיו ברחם קיבלה תשובה רבקה כי יעקב הוא ממשיך השושלת של האבות פרק כה פסוק כג" ויאמר יהוה לה, שני גויים בבטנך, ושני לאומים, ממעייך ייפרדו; ולאום מלאום יאמץ, ורב יעבוד צעיר. "
עשיו מכר את בכורתו ליעקב ,למרות שהייתה שייכת כבר ליעקב לפי הנבואה שבפסוק כג,בעבור נזיד עדשים בבוז גדול פרק כה פסוק לד " ויעקוב נתן לעשיו, לחם ונזיד עדשים, ויאכל וישת, ויקם וילך; וייבז עשיו, את-הבכורה."
כשיצחק נפגש עם עשיו לאחר שברך את יעקב למרות שביקש לברך את עשיו , עשיו מאוד כועס ואומר לאביו פרק כז פסוק לו "ויעקבני זה פעמיים--את-בכורתי לקח, והנה עתה לקח ברכתי"
יצחק מבין כי עשיו מכר ליעקב את הבכורה ובעצם הבכורה היא המשך השושלת זה מה שעשיו בז לו קודם לכן וממשיך לברך את יעקב "הן גביר שמתיו לך ואת-כל-אחיו נתתי לו לעבדים"
אנחנו למדים כי אכן מעשיו של יעקב היו כשרים ונקיים ולמרות זאת יעקב משלים עם עשיו,ואיך עושה זאת?
על ידי זה שמשתחווה אליו, מברך אותו , מדבר אליו בכבוד,נותן לו מתנות וכל זאת כדי להשכין שלום בינו לבין אחיו , יעקב מוותר על כבודו רק כדי לייצר אהבת שלום עם אחיו.
בפרשה אנחנו רואים את כוחו של נדר
בפרשת ויצא יעקב נדר פרק כח פסוק כ " וַיִּדַּר יַעֲקֹב, נֶדֶר לֵאמֹר: אִם-יִהְיֶה אֱלֹהִים עִמָּדִי, וּשְׁמָרַנִי בַּדֶּרֶךְ הַזֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי הוֹלֵךְ, וְנָתַן-לִי לֶחֶם לֶאֱכֹל, וּבֶגֶד לִלְבֹּשׁ. כא וְשַׁבְתִּי בְשָׁלוֹם, אֶל-בֵּית אָבִי; וְהָיָה יְהוָה לִי, לֵאלֹהִים. כב וְהָאֶבֶן הַזֹּאת, אֲשֶׁר-שַׂמְתִּי מַצֵּבָה--יִהְיֶה, בֵּית אֱלֹהִים; וְכֹל אֲשֶׁר תִּתֶּן-לִי, עַשֵּׂר אֲעַשְּׂרֶנּוּ לָךְ."
מה שחשוב לזכור כי הנדר הזה מגיע לאחר החלום שחולם יעקב בהר הבית והאבן אותה שם יעקב היא האבן שבהר הבית היום .
לאחר הנדר הקב"ה נמצא עם יעקב בחרן ומצליח דרכו ולאחר מכן בדרך חזרה לארץ כל מה שיעקב עושה הוא מצליח .
אך יעקב מגיע לארץ , מגיע לשכם פרק לג פסוק יח " וַיָּבֹא יַעֲקֹב שָׁלֵם עִיר שְׁכֶם, אֲשֶׁר בְּאֶרֶץ כְּנַעַן, בְּבֹאוֹ, מִפַּדַּן אֲרָם; וַיִּחַן, אֶת-פְּנֵי הָעִיר. יט וַיִּקֶן אֶת-חֶלְקַת הַשָּׂדֶה, אֲשֶׁר נָטָה-שָׁם אָהֳלוֹ, מִיַּד בְּנֵי-חֲמוֹר, אֲבִי שְׁכֶם--בְּמֵאָה, קְשִׂיטָה. כ וַיַּצֶּב-שָׁם, מִזְבֵּחַ; וַיִּקְרָא-לוֹ--אֵל, אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל. "
יעקב שכח מהר הבית , הוא קונה שטח בשכם ושם מזבח כדי שיוכל להתפלל שם , המכה לא מאחרת לבוא ומהמשפחה שממנה קנה את השדה מתפתחת הרעה שכם בן חמור בן למשפחה אשר מכרה ליעקב את השדה חוטף את דינה בת יעקב ואונס אותה פרק לד פסוק ב " וַיַּרְא אֹתָהּ שְׁכֶם בֶּן-חֲמוֹר, הַחִוִּי--נְשִׂיא הָאָרֶץ; וַיִּקַּח אֹתָהּ וַיִּשְׁכַּב אֹתָהּ, וַיְעַנֶּהָ."
חשיבות המקום " הר הבית"
יעקב "שכח" את "המקום" ונענש ע"י ששכם בן חמור אונס את ביתו ,המקום זהו הר הבית אחר כך בנו שם את בית המקדש הקב"ה רוצה שעם ישראל יתפלל שם, אל לנו לשכוח את המקום , זהו נדר שלנו עוד מתקופת התורה הערבים ויצר הרע יודעים את זה ולכן כל כך מתעקשים שלא נהיה שם וכאשר אנחנו מבקרים ברחבת הר הבית, שם מותר להיות גם לטמאי מתים , מצמידים לנו ערבי שישמור שלא נתפלל שם שמא יקרה איזה שהוא נס לעם ישראל וירד בית מקדש משמים.
כמה צריך להיזהר מהגוי שאין לו לא דרך ארץ ולא אלוהים למרות שמתחזה לאחד שיש לו .
שכם וחמור אביו מגיעים ליעקב כדי כביכול לתקן את הנעשה , שכם מתאהב בדינה ומבקש את ידה מיעקב .
הזמן הזה דינה נמצאת בשבי בבית חמור.פרק לד פסוק ח "וַיְדַבֵּר חֲמוֹר, אִתָּם לֵאמֹר: שְׁכֶם בְּנִי, חָשְׁקָה נַפְשׁוֹ בְּבִתְּכֶם--תְּנוּ נָא אֹתָהּ לוֹ, לְאִשָּׁה."
אך זוהי הצגה ואת זה אנחנו רואים בהמשך כאשר מציעים בני יעקב לשכם וחמור לעשות ברית , הם מסכימים ואחר כך משכנעים את עירם לעשות גם כן בטענה שלאחר שכולם יעשו ברית ויתנו להם את בנות ישראל יקחו גם את כספם וכל אשר להם את הגברים זה לא כתוב אבל כנראה יהרגו. פרק לד פסוק כג "מִקְנֵהֶם וְקִנְיָנָם וְכָל-בְּהֶמְתָּם, הֲלוֹא לָנוּ הֵם"
יעקב בתמימותו מאמין להם ועלול לאבד הכל .
כמה כח אדם יכול לשאוב מאמונתו וקנאתו לקב"ה ולאמת.
שכם וחמור וכל עירם עושים ברית וביום השלישי מגיעים שמעון ולוי שני האחים בני לאה שבעצם דינה היא גם אחותם מאותה אם .
שניהם יש כאלה שאומרים חמומי מוח ויש המפרשים שהיו מנהיגים צעירים בעלי קנאה גדולה לקב"ה , לוי נקרא כי אמרה לאה "עתה ילווה אליי אישי "
כשנולד לוי בעצם נוצר הקשר הרוחני של יעקב ולאה . הוא בעצם הילד שנולד לאשה השנואה במצב הכי רוחני של הוריו .
שמעון ולוי יוצאים מתוך קנאתם לקב"ה בלי שום פחדים משימה לשם שמיים כדי להחזיר את אחותם מהשבי .
יוצאים לביתו של שכם ושם הורגים את כל מי שמפריע לקחת את אחותם וזה בעצם כל הגברים וכמובן שהקב"ה מצליח דרכם .
פרק לד פסוק כה "וַיִּקְחוּ שְׁנֵי-בְנֵי-יַעֲקֹב שִׁמְעוֹן וְלֵוִי אֲחֵי דִינָה אִישׁ חַרְבּוֹ, וַיָּבֹאוּ עַל-הָעִיר, בֶּטַח; וַיַּהַרְגוּ, כָּל-זָכָר. כו וְאֶת-חֲמוֹר וְאֶת-שְׁכֶם בְּנוֹ, הָרְגוּ לְפִי-חָרֶב; וַיִּקְחוּ אֶת-דִּינָה מִבֵּית שְׁכֶם, וַיֵּצֵאוּ."
הכח האדיר של לעשות את הדבר הנכון לשם שמיים ועבור טהרת העם.
כאשר יעקב מתלונן הם נחושים "וַיֹּאמְרוּ: הַכְזוֹנָה, יַעֲשֶׂה אֶת-אֲחוֹתֵנוּ"
אסור לנו לשכוח שאנחנו העם הנבחר ויש לנו תפקיד ויעדים בעולם הזה ועד כמה שמפחיד להגשים את היעדים שלנו עלינו לבטוח בקב"ה .
כל הישועות וההצלחות של עם ישראל בהיסטוריה הגיעו מהתעוזה שלנו היהודים .
פרשת וירא
- פרטים
- נכתב על ידי רונן שמואל הלוי
"ח וַיִּקַּח חֶמְאָה וְחָלָב, וּבֶן-הַבָּקָר אֲשֶׁר עָשָׂה, וַיִּתֵּן, לִפְנֵיהֶם" אברהם מגיש למלאכים חלב ובשר יחד, מדוע???
בפרשת וירא מסופר על אברהם לאחר הברית מילה .
אברהם יושב בפתח האורה ומחכה לאורחים כדי לעשות חסד. "וְהוּא יֹשֵׁב פֶּתַח-הָאֹהֶל, כְּחֹם הַיּוֹם."
הקב"ה דאג ליום חם כדי שאברהם יוכל לנוח אך אברהם חייב לעשות חסד.
הקב"ה מתגלה לאברהם " וַיֵּרָא אֵלָיו יְהוָה, בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא; "
אברהם פתאום רואה מה שלא ראה קודם הוא רואה שלושה אנשים , אורחים פוטנציאלים וכמו כלך שומר מצוות ראה מצווה ומיד רץ לעשות. "ב וַיִּשָּׂא עֵינָיו, וַיַּרְא, וְהִנֵּה שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים, נִצָּבִים עָלָיו; וַיַּרְא, וַיָּרָץ לִקְרָאתָם מִפֶּתַח הָאֹהֶל,"
אברהם לא שוכח את הקב"ה שעכשיו איתו, משתחווה ואומר "וַיִּשְׁתַּחוּ, אָרְצָה. גוַיֹּאמַר: אֲדֹנָי, אִם-נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ--אַל-נָא תַעֲבֹר, מֵעַל עַבְדֶּךָ" במילים אחרות אל תלך תישאר איתי .
אברהם כולו בקדושה לאחר הברית, כולו אנרגיות ,הקב"ה איתו והוא מציע לאורחים לשבת מתחת לעץ מביא להם מים לרחוץ רגליים , עדיין לא בטוח על טיבם."ד יֻקַּח-נָא מְעַט-מַיִם, וְרַחֲצוּ רַגְלֵיכֶם; וְהִשָּׁעֲנוּ, תַּחַת הָעֵץ"
אברהם מסתכל עליהם תחת האילן ומבין שהם לא בני אדם וזאת אנחנו רואים לפי המשפט "וְסַעֲדוּ לִבְּכֶם" ידוע שהלב בתורה זה הכינוי לייצר כשאנחנו אומרים בקריאת שמע " בְּכָל לְבָבְךָ" מדובר על בכל יצרך יצר הטוב ויצר הרע ואילו למלאכים יש רק יצר אחד או טוב או רע .
אברהם מקבל החלטה , בוא נבדוק את המלאכים האם טובים או לא ומגיש להם חלב ובשר יחד , "ח וַיִּקַּח חֶמְאָה וְחָלָב, וּבֶן-הַבָּקָר אֲשֶׁר עָשָׂה, וַיִּתֵּן, לִפְנֵיהֶם"
אברהם עומד לפניהם ומחכה שיאכלו כדי לבדוק את טיבם "וְהוּא-עֹמֵד עֲלֵיהֶם תַּחַת הָעֵץ, וַיֹּאכֵלוּ."
פרוש אחר שקראתי באתר
מצד אחד, רבים יחשבו שאברהם באמת לא קיים את כל המצוות מסיבה פשוטה: הוא חי המון שנים לפני מתן תורה, וקיבלנו את המצוות רק על הר סיני על-ידי משה רבינו.
התלמוד מציג קביעה מעניינת: "קיים אברהם אבינו כל התורה כולה", עוד לפני שהיא ניתנה הוא כבר קיים את כל המצוות קלה כבחמורה.
אז אם אברהם אבינו שמר מצוות, כיצד הוא הגיש למלאכים בשר בחלב?
ישנם כמה הסברים מעניינים במפרשי התורה.
א. את החמאה והחלב הגיש אברהם תוך כדי שהאוכל התבשל, ורק לאחרי שהם סיימו הוא נתן להם את הבשר
ב. הוא הגיש להם מבחר מאכלים, כדי שכל אחד יבחר אחד מהם – אך לא שיאכלו את המאכלים החלביים והבשר ביחד
ג. במהלך הארוחה השתתפו אנשים נוספים – כמו ענר, אשכול וממרא חבריו של אברהם, שהם לא קיימו מצוות
ד. הסבר נוסף ומעניין על-פי הקבלה, נעוץ בסיבת האיסור לאכול בשר וחלב. תורת הנסתר רואה בערבוב בשר וחלב ערבוב בין שתי מידות: מידת החסד ומידת הגבורה. בעולמות רוחניים אין בעיה לערבב בין שתי מידות אלו, אך בעולמנו הפיזי הדבר עלול לגרום לתוצאה שלילית. לפיכך המלאכים, ישויות רוחניות, יכלו לאכול בשר וחלב.
שבת שלום
פרשת בהעלותך
- פרטים
- נכתב על ידי רונן שמואל הלוי
למרות כל הטובה שקיבל העם מהקב"ה ,עדיין מתלוננים " וַיְהִי הָעָם כְּמִתְאֹנְנִים, רַע בְּאָזְנֵי יְהוָה"
הפעם הקב"ה מחליט להעניש כדי להעיר אותם " וַיִּשְׁמַע יְהוָה, וַיִּחַר אַפּוֹ, וַתִּבְעַר-בָּם אֵשׁ יְהוָה, וַתֹּאכַל בִּקְצֵה הַמַּחֲנֶה"
העם צועק אל משה משה מתפלל והאש נעצרת "וַיִּצְעַק הָעָם, אֶל-מֹשֶׁה; וַיִּתְפַּלֵּל מֹשֶׁה אֶל-יְהוָה, וַתִּשְׁקַע הָאֵשׁ"
אך זה לא מספיק , משה מבין שעל מנת שהקב"ה ימחל להם הוא צריך לעשות מעשה .
וכמו כל מנהיג דגול משה לוק אחריות על מעשי העם " יא וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל-יְהוָה, לָמָה הֲרֵעֹתָ לְעַבְדֶּךָ, וְלָמָּה לֹא-מָצָתִי חֵן, בְּעֵינֶיךָ: לָשׂוּם, אֶת-מַשָּׂא כָּל-הָעָם הַזֶּה--עָלָי. יב הֶאָנֹכִי הָרִיתִי, אֵת כָּל-הָעָם הַזֶּה--אִם-אָנֹכִי, יְלִדְתִּיהוּ"
ומבהיר לקב"ה כמה חשוב לו שהעם לא יענש , מעדיף למות ושלא יגרם נזק "יד לֹא-אוּכַל אָנֹכִי לְבַדִּי, לָשֵׂאת אֶת-כָּל-הָעָם הַזֶּה: כִּי כָבֵד, מִמֶּנִּי. טו וְאִם-כָּכָה אַתְּ-עֹשֶׂה לִּי, הָרְגֵנִי נָא הָרֹג--אִם-מָצָאתִי חֵן, בְּעֵינֶיךָ; וְאַל-אֶרְאֶה, בְּרָעָתִי. {פ}"
משה בעצם מבצע מהלך של להאשים את עצמו בקשות עורף של העם.
כשלקח משה עליו להוציא את העם ממצרים הוא לקח על עצמו לאהוב את העם כמו אהבת איש לאשה.
אפשר ללמוד זאת "א וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמֹשֶׁה, עַל-אֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית אֲשֶׁר לָקָח: כִּי-אִשָּׁה כֻשִׁית, לָקָח."
לפי הפשט ניתן לחשוב שמשה לקח אישה נוספת , חלק מפרשים יפה , חלק מפרשים שפחה,חלק מפרשים זוהי ציפורה.
אני מפרש האשה הכושית זוהי אותה אשה משיר השירים שאומרת
" שְׁחוֹרָה אֲנִי וְנָאוָה, בְּנוֹת יְרוּשָׁלִָם; כְּאָהֳלֵי קֵדָר, כִּירִיעוֹת שְׁלֹמֹה. ו אַל-תִּרְאוּנִי שֶׁאֲנִי שְׁחַרְחֹרֶת, שֶׁשְּׁזָפַתְנִי הַשָּׁמֶשׁ; בְּנֵי אִמִּי נִחֲרוּ-בִי, שָׂמֻנִי נֹטֵרָה אֶת-הַכְּרָמִים--כַּרְמִי שֶׁלִּי, לֹא נָטָרְתִּי."
זה בעצם עם ישראל שהחיצוניות שלו שחורה ,עוונות, אבל מבפנים טהור וזך , "אַל-תִּרְאוּנִי שֶׁאֲנִי שְׁחַרְחֹרֶת" עם ישראל פונה לקב"ה ואומר נכון שיש לי עוונות אבל תתעלם מהם העוונות הגיעו "שֶׁשְּׁזָפַתְנִי הַשָּׁמֶשׁ" מהשהיה הממושכת בגולה (השיזוף בגולה)
" שָׂמֻנִי נֹטֵרָה אֶת-הַכְּרָמִים--כַּרְמִי שֶׁלִּי, לֹא נָטָרְתִּי"
מרוב שהייתי בגולה והתעסקתי בענייני הגויים לא התעסקתי בענייני העם שלי .
עם ישראל משול לכושית ובפרשה שלנו כתוב"כִּי-אִשָּׁה כֻשִׁית, לָקָח"
ורשי מפרש כי מרים דיברה על משה שפרש מאישתו מאז שהחל לטפל בעם.