פרשת חיי שרה

 "וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה, מֵאָה שָׁנָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה וְשֶׁבַע שָׁנִים--שְׁנֵי, חַיֵּי שָׂרָה.  ב וַתָּמָת שָׂרָה, בְּקִרְיַת אַרְבַּע הִוא חֶבְרוֹן--בְּאֶרֶץ כְּנָעַן; וַיָּבֹא, אַבְרָהָם, לִסְפֹּד לְשָׂרָה, וְלִבְכֹּתָהּ."

שרה מגלה על העקידה ומיד פרחה נשמתה ומתה .
* מדוע נכתב שנה לאחר כל מספר ?
תשובה: כדי ללמדנו כי כל מספר עצמאי והדרש אומר- בת מאה טהורה מחטאים כבת עשרים ויפה כבת שבע.
ללמד אותנו שלמרות שהיתה בת מאה הייתה נקייה מעוונות והיופי שלה היה תמים (לא מיני חס ושלום) אלא אמיתי ,
כשרואים ילדה בת שבע ואומרים איזה יפה מתכוונים חיננית, מחונכת, חכמה ועוד . 
הפסוקים המוצגים למעלה מדהימים במשמעות שלהם :
1. אברהם ושרה גרים בקרית ארבע.
2. הסבר מדוייק מהי קרית ארבע כדי שלא יהיה ספק - קרית ארבע היא חברון בארץ כנען ואנחנו זוכרים שארץ כנען היא הארץ המובטחת .
3.אברהם קודם מספיד את שרה ולאחר מכן מתאבל (בוכה), אברהם מגלה ששרה נפטרה לא מעכל עדיין בהלם , לאחר שמספיד אותה מבין מה הוא איבד .
4. רואים בחומש אך לא באתר -ה"כ" קטנה מזה אנחנו למדים כי אברהם לא התאבל הרבה על שרה כי הגיע לרמת רוחניות מספיק גבוהה כדי לדעת ששרה היא בעצם הנשמה ולא הגוף וכרגע שרה עברה למקום אחר , הוא התאבל על שאיבד אותה אך בעצם ידע על הישארות הנפש והנשמה.

סמיכות מותה של שרה לעקדת יצחק:
1. הצער מהידיעה על עקדת יצחק גרם למותה של שרה.
2. עקדת יצחק היתה המדרגה הרוחנית אותה היה אברהם צריך לעלות כדי לשרוד את מותה של שרה.
3. לאחר עקדת יצחק ולפני שאברהם מגלה על מותה של שרה הקב"ה מספר לאברהם 
        "וַיְהִי, אַחֲרֵי הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, וַיֻּגַּד לְאַבְרָהָם, לֵאמֹר:  הִנֵּה יָלְדָה מִלְכָּה גַם-הִוא, בָּנִים--לְנָחוֹר אָחִיךָ.  כא אֶת-עוּץ בְּכֹרוֹ, וְאֶת-  בּוּז אָחִיו, וְאֶת-קְמוּאֵל, אֲבִי אֲרָם.  כב וְאֶת-כֶּשֶׂד וְאֶת-חֲזוֹ, וְאֶת-פִּלְדָּשׁ וְאֶת-יִדְלָף, וְאֵת, בְּתוּאֵל.  כג וּבְתוּאֵל, יָלַד אֶת-רִבְקָה; שְׁמֹנָה אֵלֶּה יָלְדָה מִלְכָּה, לְנָחוֹר אֲחִי אַבְרָהָם."
* זוהי הכנה לאברהם יש לך עוד משפחה ובניהם כלתך רבקה, כנראה כדי לרכך את המכה על שרה.

חשוב לציין: שרה מתה בארץ ישראל ואברהם קונה את מערת המכפלה ולמרות תחמנותו של עפרון דואג לעשות זאת בנוכחות אנשים כדי שהזכות על המערה תהיה לנצח ואף אחד לא יוכל להתכחש.

אברהם לא מבזבז זמן וכמו כל אבא דואג לחתן את בנו :
"וְאַשְׁבִּיעֲךָ--בַּה' אֱלֹהֵי הַשָּׁמַיִם, וֵאלֹהֵי הָאָרֶץ:  אֲשֶׁר לֹא-תִקַּח אִשָּׁה, לִבְנִי, מִבְּנוֹת הַכְּנַעֲנִי, אֲשֶׁר אָנֹכִי יוֹשֵׁב בְּקִרְבּוֹ.  ד כִּי אֶל-אַרְצִי וְאֶל-מוֹלַדְתִּי, תֵּלֵךְ; וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה, לִבְנִי לְיִצְחָק.ה וַיֹּאמֶר אֵלָיו, הָעֶבֶד, אוּלַי לֹא-תֹאבֶה הָאִשָּׁה, לָלֶכֶת אַחֲרַי אֶל-הָאָרֶץ הַזֹּאת; הֶהָשֵׁב אָשִׁיב אֶת-בִּנְךָ, אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-יָצָאתָ מִשָּׁם.  ו וַיֹּאמֶר אֵלָיו, אַבְרָהָם:  הִשָּׁמֶר לְךָ, פֶּן-תָּשִׁיב אֶת-בְּנִי שָׁמָּה.  ז ה' אֱלֹהֵי הַשָּׁמַיִם, אֲשֶׁר לְקָחַנִי מִבֵּית אָבִי וּמֵאֶרֶץ מוֹלַדְתִּי, וַאֲשֶׁר דִּבֶּר-לִי וַאֲשֶׁר נִשְׁבַּע-לִי לֵאמֹר, לְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת-הָאָרֶץ הַזֹּאת--הוּא, יִשְׁלַח מַלְאָכוֹ לְפָנֶיךָ, וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה לִבְנִי, מִשָּׁם.  ח וְאִם-לֹא תֹאבֶה הָאִשָּׁה, לָלֶכֶת אַחֲרֶיךָ--וְנִקִּיתָ, מִשְּׁבֻעָתִי זֹאת; רַק אֶת-בְּנִי, לֹא תָשֵׁב שָׁמָּה"

אברהם דואג להמשך , הוא יודע כי רבקה נולדה והיא אמור להיות אשת יצחק ,אברהם חושש כי העבד יחתן את בנו עם אחת מבנות הכנעני , חשוב לאברהם שבנו יתחתן עם מישהי שתמשיך את דרכה של שרה.
העבד מנסה להתחמק מהאחריות ואולי אפילו יש בו כוונה סמויה להשיר את יצחק עם ביתו "וַיֹּאמֶר אֵלָיו, הָעֶבֶד, אוּלַי לֹא-תֹאבֶה הָאִשָּׁה, לָלֶכֶת אַחֲרַי אֶל-הָאָרֶץ "
אברהם מסביר לו שאין סיכוי "ה' אֱלֹהֵי הַשָּׁמַיִם, אֲשֶׁר לְקָחַנִי מִבֵּית אָבִי וּמֵאֶרֶץ מוֹלַדְתִּי, וַאֲשֶׁר דִּבֶּר-לִי וַאֲשֶׁר נִשְׁבַּע-לִי לֵאמֹר, לְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת-הָאָרֶץ הַזֹּאת--הוּא, יִשְׁלַח מַלְאָכוֹ לְפָנֶיךָ, וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה לִבְנִי, מִשָּׁם"
ומוסיף כדי שהעבד יחשוב שיש לו סיכוי לא לעשות את המצווה עליו  "וְאִם-לֹא תֹאבֶה הָאִשָּׁה, לָלֶכֶת אַחֲרֶיךָ--וְנִקִּיתָ, מִשְּׁבֻעָתִי זֹאת; רַק אֶת-בְּנִי, לֹא תָשֵׁב שָׁמָּה"

ולמי שבמתח :
כִּי אֶל-אַרְצִי וְאֶל-מוֹלַדְתִּי, תֵּלֵךְ; וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה, לִבְנִי לְיִצְחָק"

העבד הולך אל מולדתו של אברהם  ,רבקה מצטרפת ומתחתנת עם יצחק .

שבת שלום

פרשת וירא

א "וַיֵּרָא אֵלָיו ה', בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא; וְהוּא יֹשֵׁב פֶּתַח-הָאֹהֶל, כְּחֹם הַיּוֹם.  ב וַיִּשָּׂא עֵינָיו, וַיַּרְא, וְהִנֵּה שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים, נִצָּבִים עָלָיו; וַיַּרְא, וַיָּרָץ לִקְרָאתָם מִפֶּתַח הָאֹהֶל, וַיִּשְׁתַּחוּ, אָרְצָה.  ג וַיֹּאמַר:  אֲדֹנָי, אִם-נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ--אַל-נָא תַעֲבֹר, מֵעַל עַבְדֶּךָד יֻקַּח-נָא מְעַט-מַיִם, וְרַחֲצוּ רַגְלֵיכֶם; וְהִשָּׁעֲנוּ, תַּחַת הָעֵץ.  ה וְאֶקְחָה פַת-לֶחֶם וְסַעֲדוּ לִבְּכֶם, אַחַר תַּעֲבֹרוּ--כִּי-עַל-כֵּן עֲבַרְתֶּם, עַל-עַבְדְּכֶם; וַיֹּאמְרוּ, כֵּן תַּעֲשֶׂה כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ.  ו וַיְמַהֵר אַבְרָהָם הָאֹהֱלָה, אֶל-שָׂרָה; וַיֹּאמֶר, מַהֲרִי שְׁלֹשׁ סְאִים קֶמַח סֹלֶת--לוּשִׁי, וַעֲשִׂי עֻגוֹת.  ז וְאֶל-הַבָּקָר, רָץ אַבְרָהָם; וַיִּקַּח בֶּן-בָּקָר רַךְ וָטוֹב, וַיִּתֵּן אֶל-הַנַּעַר, וַיְמַהֵר, לַעֲשׂוֹת אֹתוֹ.  ח וַיִּקַּח חֶמְאָה וְחָלָב, וּבֶן-הַבָּקָר אֲשֶׁר עָשָׂה, וַיִּתֵּן, לִפְנֵיהֶם; וְהוּא-עֹמֵד עֲלֵיהֶם תַּחַת הָעֵץ, וַיֹּאכֵלוּ"

אם אנחנו קוראים את שמונת הפסוקים בצורה פשוטה , יש כאן סיפור על אברהם שישב בפתח האוהל באים לו אורחים והוא מכין להם ארוחה .
סיפור יפה של הכנסת אורחים .

אם נתעמק נוכל להבין כבר לפי הפסוק הראשון "וַיֵּרָא אֵלָיו ה', בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא; וְהוּא יֹשֵׁב פֶּתַח-הָאֹהֶל, כְּחֹם הַיּוֹם" כי מדובר בהתגלות של הקב"ה אל אברהם ,שם הקב"ה רואה בתוך ליבו של אברהם רצון עז לקיים מצוות הכנסת אורחים .
הקב"ה מזמן לאברהם שלושה מלאכים בדמות אנשים ,אברהם לא מזהה אותם חושב שהם סתם עוברי אורח . 
מבקש מהקב"ה כפי שבן מבקש מאביו "ויֹּאמַר:  אֲדֹנָי, אִם-נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ--אַל-נָא תַעֲבֹר, מֵעַל עַבְדֶּךָ "
במילים של היום : אם אתה אוהב אותי חכה לי אני הולך לקבל את האורחים אני כבר חוזר.
אברהם מרגיש חובה לקיים מצווה למרות מצבו הגופני ולמרות שנמצא איתו כרגע החשוב מכולם .
שאלה:
מדוע אברהם מבקש מהקב"ה לחכות והולך לקיים את המצווה ?
אברהם יודע מה שאנחנו שוכחים.
1. את המצוות הקב"ה מזמן לנו,אם הגיעו אורחים אז הקב"ה בחסדו שלח אותם.
2. הקב"ה אוהב את כולנו ולכן הוא "ארך אפיים ורב חסד ואמת".
3. "נעשה אדם בצלמנו ובדמותנו" כל בני האדם חביבים על הקב"ה .

וכמובן אברהם רץ לבצע את המצווה של קבלת אורחים וכפי שרואים משתף המצווה את שרה וגם את ישמעל כדי שיהיה זכאי  במצווה ויתחנך למצוות נוספות.

* התורה קוראת לישמעל הנער כי היה בן האמה וכבר בפרשה הקודמת בסוף הפרשה מסביר ה' לאברהם כי שרה תלד בן ויקראו לו יצחק .
"וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, אֲבָל שָׂרָה אִשְׁתְּךָ יֹלֶדֶת לְךָ בֵּן, וְקָרָאתָ אֶת-שְׁמוֹ, יִצְחָק; וַהֲקִמֹתִי אֶת-בְּרִיתִי אִתּוֹ לִבְרִית עוֹלָם, לְזַרְעוֹ אַחֲרָיו"  *

לסיכום: בפרשה הזו התורה פותחת במצוות הכנסת אורחים ואנחנו למדים מאברהם כי הברכה בהכנסת אורחים גדולה דווקא שאתה לא יודע מעמדו של אדם , אברהם לא ידע כי הם מלאכים ולמרות זאת קיבל אותם כמלכים. 

שבת שלום

פרשת לך לך

עד לתקופת אבהם  אבינו כל בני האדם עשו את כל הדברים הלא הנכונים.

ועכשיו מגיע דור בו נולד אברהם אבינו אשר מראה לכולם את גדולת הקב"ה ."וְאֵלֶּה, תּוֹלְדֹת תֶּרַח--תֶּרַח הוֹלִיד אֶת-אַבְרָם"

"וַיָּמָת הָרָן, עַל-פְּנֵי תֶּרַח אָבִיו" - תרח היה עובד אלילים (פסלים)

אברהם סרב לעבוד אלילים .

הוחלט  להוציא את אברהם להורג , הכינו כבשן וזרקו את אברהם  כמובן שקרה נס גדול והאש לא פגעה באברהם לאחר מכן אחיו הרן ראה כי אברהם ניצל אמר גם הוא שהוא עם אברהם אך בליבו היה עובד אלילים  ולכן לא ניצל.

הקב"ה מזהה את אברהם ושומר עליו מפני בני האדם שזרקו אותו לאש ואז מתחילים המבחנים.

ובכן בתחילת הפרשה מתחיל מסעו של אברהם אבינו "וַיֹּאמֶר ה' אֶל-אַבְרָם, לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ"

 ארץ, מולדת, בית אבא : אלו שלושה מקומות בהם האדם מרגיש בטוח ואברהם צריך לעזוב את כל מה שהוא מכיר את כל הבטחון שיש לו היום וללכת אל ארץ אליה שולח אותו הקב"ה .

מבחן גדול של אמונה ובהחלט אברהם עומד במבחן ויוצא אל הארץ המובטחת.

כמובן שאברהם יוצא בביטחון מלא בקב"ה ואיך שאברהם מגיע לארץ הקב"ה נגלה אליו " וַיֵּרָא יְהוָה, אֶל-אַבְרָם, וַיֹּאמֶר, לְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת-הָאָרֶץ הַזֹּאת; וַיִּבֶן שָׁם מִזְבֵּחַ, לַיהוָה הַנִּרְאֶה אֵלָיו"

בקיצור :

בזכות אנשים שלא נגררו אחר הסביבה ואחר מעשיהם הרעים של האנשים מסביבם ובזכות אנשים שחיפשו את האמת וגילו את הקב"ה  אנחנו פה בארץ הקדושה עם שפע והוראות מדוייקות איך להנות מהשפע .

שבת שלום

 

 

פרשת נח

לפי פרשת בראשית בה אכלו אדם וחוה מפרי עץ הדעת היה נראה כי :

עכשיו הם חכמים , כל הדורות אחריהם יהיו חכמים , יודעים טוב ורע, זהו לא יהיו להם צרות יותר,הם לא צריכים אף אחד יותר ,יש פרשנים שמפרשים שהאדם חכם כאלוהים.

אם מתבוננים מה באמת קרה :

1. גורשו מגן עדן

2. כל הדור שאחריהם הופך להיות דור גרוע (מלאה הארץ חמס)

3. כל הדור חילל גם את החיות.

איפה החכמה?

יש איש אחד בשם נח.

איש צדיק תמים ומצא חן בעיניי ה'.

איש צדיק שלא חושב שהוא חכם מידי אפילו תמים אשר ויתר על כל התאוות שכולם לא ויתרו עליהם.

לבסוף אנחנו מגלים שהחכמה שלו הצילה אותו ואת כל בני משפחתו והיום אנחנו מבינים שבעצם את כל החיים על פני כדור הארץ.

החכמה של נח התבטאה בצניעות ובענווה.

 ההמלצה שלי לכל אחד בין אם דתי, חילוני, מסורתי או שומר שבת , לחשוב באופן אישי ולשאול את עצמו האם הוא מרגיש שהוא יודע הכל , האם הוא מרגיש את מה שהרגישו בני אדם וחוה (עכשיו הם חכמים , כל הדורות אחריהם יהיו חכמים , יודעים טוב ורע, זהו לא יהיו להם צרות יותר,הם לא צריכים אף אחד יותר ,יש פרשנים שמפרשים שלאחר האכילה מעץ הדעת האדם חכם כאלוהים.) 

מה שאסור לנו לשכוח זה שתמיד יש לנו הזדמנות וכמו שהקב"ה מצא ניצוץ של תקוה בבני האדם (נח) כך גם הופך כל ניצוץ של תקוה בכל אחד מאיתנו לעולם ומלואו.

שבת שלום

 

פרשת בראשית

הויכוח הגדול של הציוניים והאנטי ציוניים - למי שייכת הארץ הזו ? ליהודים, לערבים, לנוצרים, לכנענים, לשומרונים או למוסלמים?

הויכוח גדול ובעיקר חמור מאוד שהויכוח מביא שנאה בין אחים שמאלנים, ימניים, חרדים, חילוניים.

ובכן כאשר יש בעיה בין אחים כדאי ללכת להורים ובמקרה שלנו יש את אבינו שבשמיים שבחסדו הגדול נתן לנו תורה שלמה בה כתוב כל מה שצריך לדעת כדי להיות מאושרים.

ובכן ספר בראשית מתחיל  " בְּרֵאשִׁית, בָּרָא אֱלֹהִים, אֵת הַשָּׁמַיִם, וְאֵת הָאָרֶץ"

מזה אנחנו למדים כי מי שברא את השמיים ואת הארץ דהיינו כל העולם הוא ולא אחר אלא הקב"ה , שייך לו.

בספר בראשית פרק יב

פסוק א: " וַיֹּאמֶר ה' אֶל-אַבְרָם, לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ"

הקב"ה שולח את אברהם אל הארץ

פסוק ז: "וַיֵּרָא ה' , אֶל-אַבְרָם, וַיֹּאמֶר, לְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת-הָאָרֶץ הַזֹּאת; וַיִּבֶן שָׁם מִזְבֵּחַ, לַה' הַנִּרְאֶה אֵלָיו"

הקב"ה מבטיח את הארץ לאברהם.

פרק יג פסוק טו  " כִּי אֶת-כָּל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-אַתָּה רֹאֶה, לְךָ אֶתְּנֶנָּה, וּלְזַרְעֲךָ, עַד-עוֹלָם"

פרק יג פסוק  יז " קוּם הִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ, לְאָרְכָּהּ וּלְרָחְבָּהּ:  כִּי לְךָ, אֶתְּנֶנָּה"

עכשיו חשוב להבין מי זה זרעו של אברהם?

בראשית פרק טו

פסוק ב: "מַה-תִּתֶּן-לִי, וְאָנֹכִי, הוֹלֵךְ עֲרִירִי; וּבֶן-מֶשֶׁק בֵּיתִי, הוּא דַּמֶּשֶׂק אֱלִיעֶזֶר"

ומקבל תשובה " וְהִנֵּה דְבַר-ה' אֵלָיו לֵאמֹר, לֹא יִירָשְׁךָ זֶה כִּי-אִם אֲשֶׁר יֵצֵא מִמֵּעֶיךָ, הוּא יִירָשֶׁךָ. "

וחד וחלק מוסיף "יג וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם, יָדֹעַ תֵּדַע כִּי-גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם, וַעֲבָדוּם, וְעִנּוּ אֹתָם--אַרְבַּע מֵאוֹת, שָׁנָה"

למי שלא הבין זרעך זה אומר בני ישראל במצרים.

ומוסיף כדי שלא יהיה ספק:  "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, אֲבָל שָׂרָה אִשְׁתְּךָ יֹלֶדֶת לְךָ בֵּן, וְקָרָאתָ אֶת-שְׁמוֹ, יִצְחָק; וַהֲקִמֹתִי אֶת-בְּרִיתִי אִתּוֹ לִבְרִית עוֹלָם, לְזַרְעוֹ אַחֲרָיו. "

" וְאֶת-בְּרִיתִי, אָקִים אֶת-יִצְחָק, אֲשֶׁר תֵּלֵד לְךָ שָׂרָה לַמּוֹעֵד הַזֶּה, בַּשָּׁנָה הָאַחֶרֶת.  "

שלא יתבלבלו בין ישמעל ליצחק מסביר הקב"ה כי הברית היא עם יצחק וזרעו אחריו.

ומוסיף שלא יהיה ספק "לְזַרְעֲךָ, נָתַתִּי אֶת-הָאָרֶץ הַזֹּאת, מִנְּהַר מִצְרַיִם, עַד-הַנָּהָר הַגָּדֹל נְהַר-פְּרָת."

בקיצור שלא יהיה לכם ספק הקב"ה נתן את הארץ לנו אך יש בעיה הארץ הזו קדושה ואינה יכולה לסבול את מי שלא מאמין שהיא שייכת לו במאה אחוז אז אם אתם רוצים לבצע את רצון הבורא קבלו את המתנה באהבה. 

 

Friday the 19th. PointLink. מתנה טובה יש לי בבית גנזי ברצוני ליתנה וישראל לך והודיעם