פרשת וישלח
פרשת וישלח היא פרשה עם המון מידע ומסרים .
1. אבותנו לא הצטיינו רק בתורה אלא גם בדרך ארץ, יעקב אבינו מעביר לנו מסרים גדולים לגבי דרך ארץ
יעקב מלמד אותנו כיצד משלימים עם אח שכועס , אפילו שהאח הכועס לא צודק.
2. בפרשה אנחנו רואים את כוחו של נדר . (כמה מסייע לנו וכמה חשוב לקיים אותו בזמן)
3. חשיבות המקום " הר הבית"
4. בפרשה אנחנו למדים עד כמה צריך להיזהר מהגוי שאין לו לא דרך ארץ ולא אלוהים למרות שמתחזה לאחד שיש לו .
5. בפרשה אנחנו למדים כמה כח אדם יכול לשאוב מאמונתו וקנאתו לקב"ה ולאמת.
אבותנו לא הצטיינו רק בתורה אלא גם בדרך ארץ
עוד שהיו יעקב ועשיו ברחם קיבלה תשובה רבקה כי יעקב הוא ממשיך השושלת של האבות פרק כה פסוק כג" ויאמר יהוה לה, שני גויים בבטנך, ושני לאומים, ממעייך ייפרדו; ולאום מלאום יאמץ, ורב יעבוד צעיר. "
עשיו מכר את בכורתו ליעקב ,למרות שהייתה שייכת כבר ליעקב לפי הנבואה שבפסוק כג,בעבור נזיד עדשים בבוז גדול פרק כה פסוק לד " ויעקוב נתן לעשיו, לחם ונזיד עדשים, ויאכל וישת, ויקם וילך; וייבז עשיו, את-הבכורה."
כשיצחק נפגש עם עשיו לאחר שברך את יעקב למרות שביקש לברך את עשיו , עשיו מאוד כועס ואומר לאביו פרק כז פסוק לו "ויעקבני זה פעמיים--את-בכורתי לקח, והנה עתה לקח ברכתי"
יצחק מבין כי עשיו מכר ליעקב את הבכורה ובעצם הבכורה היא המשך השושלת זה מה שעשיו בז לו קודם לכן וממשיך לברך את יעקב "הן גביר שמתיו לך ואת-כל-אחיו נתתי לו לעבדים"
אנחנו למדים כי אכן מעשיו של יעקב היו כשרים ונקיים ולמרות זאת יעקב משלים עם עשיו,ואיך עושה זאת?
על ידי זה שמשתחווה אליו, מברך אותו , מדבר אליו בכבוד,נותן לו מתנות וכל זאת כדי להשכין שלום בינו לבין אחיו , יעקב מוותר על כבודו רק כדי לייצר אהבת שלום עם אחיו.
בפרשה אנחנו רואים את כוחו של נדר
בפרשת ויצא יעקב נדר פרק כח פסוק כ " וַיִּדַּר יַעֲקֹב, נֶדֶר לֵאמֹר: אִם-יִהְיֶה אֱלֹהִים עִמָּדִי, וּשְׁמָרַנִי בַּדֶּרֶךְ הַזֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי הוֹלֵךְ, וְנָתַן-לִי לֶחֶם לֶאֱכֹל, וּבֶגֶד לִלְבֹּשׁ. כא וְשַׁבְתִּי בְשָׁלוֹם, אֶל-בֵּית אָבִי; וְהָיָה יְהוָה לִי, לֵאלֹהִים. כב וְהָאֶבֶן הַזֹּאת, אֲשֶׁר-שַׂמְתִּי מַצֵּבָה--יִהְיֶה, בֵּית אֱלֹהִים; וְכֹל אֲשֶׁר תִּתֶּן-לִי, עַשֵּׂר אֲעַשְּׂרֶנּוּ לָךְ."
מה שחשוב לזכור כי הנדר הזה מגיע לאחר החלום שחולם יעקב בהר הבית והאבן אותה שם יעקב היא האבן שבהר הבית היום .
לאחר הנדר הקב"ה נמצא עם יעקב בחרן ומצליח דרכו ולאחר מכן בדרך חזרה לארץ כל מה שיעקב עושה הוא מצליח .
אך יעקב מגיע לארץ , מגיע לשכם פרק לג פסוק יח " וַיָּבֹא יַעֲקֹב שָׁלֵם עִיר שְׁכֶם, אֲשֶׁר בְּאֶרֶץ כְּנַעַן, בְּבֹאוֹ, מִפַּדַּן אֲרָם; וַיִּחַן, אֶת-פְּנֵי הָעִיר. יט וַיִּקֶן אֶת-חֶלְקַת הַשָּׂדֶה, אֲשֶׁר נָטָה-שָׁם אָהֳלוֹ, מִיַּד בְּנֵי-חֲמוֹר, אֲבִי שְׁכֶם--בְּמֵאָה, קְשִׂיטָה. כ וַיַּצֶּב-שָׁם, מִזְבֵּחַ; וַיִּקְרָא-לוֹ--אֵל, אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל. "
יעקב שכח מהר הבית , הוא קונה שטח בשכם ושם מזבח כדי שיוכל להתפלל שם , המכה לא מאחרת לבוא ומהמשפחה שממנה קנה את השדה מתפתחת הרעה שכם בן חמור בן למשפחה אשר מכרה ליעקב את השדה חוטף את דינה בת יעקב ואונס אותה פרק לד פסוק ב " וַיַּרְא אֹתָהּ שְׁכֶם בֶּן-חֲמוֹר, הַחִוִּי--נְשִׂיא הָאָרֶץ; וַיִּקַּח אֹתָהּ וַיִּשְׁכַּב אֹתָהּ, וַיְעַנֶּהָ."
חשיבות המקום " הר הבית"
יעקב "שכח" את "המקום" ונענש ע"י ששכם בן חמור אונס את ביתו ,המקום זהו הר הבית אחר כך בנו שם את בית המקדש הקב"ה רוצה שעם ישראל יתפלל שם, אל לנו לשכוח את המקום , זהו נדר שלנו עוד מתקופת התורה הערבים ויצר הרע יודעים את זה ולכן כל כך מתעקשים שלא נהיה שם וכאשר אנחנו מבקרים ברחבת הר הבית, שם מותר להיות גם לטמאי מתים , מצמידים לנו ערבי שישמור שלא נתפלל שם שמא יקרה איזה שהוא נס לעם ישראל וירד בית מקדש משמים.
כמה צריך להיזהר מהגוי שאין לו לא דרך ארץ ולא אלוהים למרות שמתחזה לאחד שיש לו .
שכם וחמור אביו מגיעים ליעקב כדי כביכול לתקן את הנעשה , שכם מתאהב בדינה ומבקש את ידה מיעקב .
הזמן הזה דינה נמצאת בשבי בבית חמור.פרק לד פסוק ח "וַיְדַבֵּר חֲמוֹר, אִתָּם לֵאמֹר: שְׁכֶם בְּנִי, חָשְׁקָה נַפְשׁוֹ בְּבִתְּכֶם--תְּנוּ נָא אֹתָהּ לוֹ, לְאִשָּׁה."
אך זוהי הצגה ואת זה אנחנו רואים בהמשך כאשר מציעים בני יעקב לשכם וחמור לעשות ברית , הם מסכימים ואחר כך משכנעים את עירם לעשות גם כן בטענה שלאחר שכולם יעשו ברית ויתנו להם את בנות ישראל יקחו גם את כספם וכל אשר להם את הגברים זה לא כתוב אבל כנראה יהרגו. פרק לד פסוק כג "מִקְנֵהֶם וְקִנְיָנָם וְכָל-בְּהֶמְתָּם, הֲלוֹא לָנוּ הֵם"
יעקב בתמימותו מאמין להם ועלול לאבד הכל .
כמה כח אדם יכול לשאוב מאמונתו וקנאתו לקב"ה ולאמת.
שכם וחמור וכל עירם עושים ברית וביום השלישי מגיעים שמעון ולוי שני האחים בני לאה שבעצם דינה היא גם אחותם מאותה אם .
שניהם יש כאלה שאומרים חמומי מוח ויש המפרשים שהיו מנהיגים צעירים בעלי קנאה גדולה לקב"ה , לוי נקרא כי אמרה לאה "עתה ילווה אליי אישי "
כשנולד לוי בעצם נוצר הקשר הרוחני של יעקב ולאה . הוא בעצם הילד שנולד לאשה השנואה במצב הכי רוחני של הוריו .
שמעון ולוי יוצאים מתוך קנאתם לקב"ה בלי שום פחדים משימה לשם שמיים כדי להחזיר את אחותם מהשבי .
יוצאים לביתו של שכם ושם הורגים את כל מי שמפריע לקחת את אחותם וזה בעצם כל הגברים וכמובן שהקב"ה מצליח דרכם .
פרק לד פסוק כה "וַיִּקְחוּ שְׁנֵי-בְנֵי-יַעֲקֹב שִׁמְעוֹן וְלֵוִי אֲחֵי דִינָה אִישׁ חַרְבּוֹ, וַיָּבֹאוּ עַל-הָעִיר, בֶּטַח; וַיַּהַרְגוּ, כָּל-זָכָר. כו וְאֶת-חֲמוֹר וְאֶת-שְׁכֶם בְּנוֹ, הָרְגוּ לְפִי-חָרֶב; וַיִּקְחוּ אֶת-דִּינָה מִבֵּית שְׁכֶם, וַיֵּצֵאוּ."
הכח האדיר של לעשות את הדבר הנכון לשם שמיים ועבור טהרת העם.
כאשר יעקב מתלונן הם נחושים "וַיֹּאמְרוּ: הַכְזוֹנָה, יַעֲשֶׂה אֶת-אֲחוֹתֵנוּ"
אסור לנו לשכוח שאנחנו העם הנבחר ויש לנו תפקיד ויעדים בעולם הזה ועד כמה שמפחיד להגשים את היעדים שלנו עלינו לבטוח בקב"ה .
כל הישועות וההצלחות של עם ישראל בהיסטוריה הגיעו מהתעוזה שלנו היהודים .