ואהבת לרעך כמוך
רבי עקיבא אומר: "ואהבת לרעך כמוך" זה יסוד גדול בתורה.
אנחנו שרים: "ואהבת לרעך כמוך" זה כלל גדול בתורה.
ציטוטים:
" אשה צריכה לאהוב את בעלה כגופה"
"גבר צריך לאהוב את אשתו יותר מגופו"
" ואהבת את ה' אלוהיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכול מאודך"
הכהנים מברכים לפני ברכת הכהנים " וציוונו לברך את עמו ישראל באהבה "
ציטוט מהקבלה : "איש אישה זכו, שכינה שרויה ביניהם"
אהבה -
מה כל כך מיוחד בלעשות דברים באהבה?
- אדם שאוהב את הבריות , מכבד את כולם , רודף שלום , רוצה בטובם של כולם , נותן צדקה ,מעניק לאחרים ונשמר מהכעס .
אדם כזה מרגיש נינוח עם כולם , רגוע ושליו וקל לו מאוד להתקרב לקב"ה באהבה ולא מתוך אילוץ או פחד,
קל יותר להבין את העניין, הלא הנשמה נמצאת בכל אחד ואחד מאיתנו והנשמה היא רוחנית וכשאנחנו מכבדים את רעינו, אנחנו בעצם מכבדים את הנשמה שניתנה מהקב"ה.
"ואהבת לרעך כמוך" זה יסוד גדול בתורה.
רוב הדיברות בעשרת הדיברות הם בין אדם לאדם והשאר הם בין אדם למקום .
אדם שאינו מסוגל לפתוח את ליבו כלפי חברו אין סיכוי שיוכל לפתוח את ליבו כלפי המקום.
כאשר זוג איש ואישה נוהגים אחד כלפי השני באהבה ,כתוב בקבלה "איש אישה זכו, שכינה שרויה ביניהם"
" ואהבת את ה' אלוהך בכל לבבך ובכל נפשך ובכול מאודך"
הקב"ה מצווה עלינו לאהוב אותו לא לעבוד אותו אהבה זה משהו שחשים למישהו קרוב אליך , אבא , בן אח אחות ועוד.
יש כאן רמז ענק של קרבה לקב"ה ולא יחסי גומלין.
משל :
מספרים על רב שנכנס לחנות שם רואה את בעל העסק עובד בלחץ בקושי מספיק , מתאמץ כל כך כדי לקיים את העסק ובמשרד יושב לו מנהל חשבונות רגלעל רגל .
כשמגיע הזמן מתקפל והולך בקיצור עובד(עבד) שלא איכפת לו בא ועושה את עבודתו והולך , מאוד התאכזב שאל את בעל החנות מדוע לא עוזר לך הסביר כי לפי הגדרת תפקידו העובד לא חייב לעזור לו.
לאחר מספר ימים נכנס אותו רב לחנות אחרת אותו הרחוב ורואה את מנהל החשבונות סוגר את ספר החשבונות מגיע ועוזר לבעל הבית ולאחר שהלחץ נגמר חוזר לעבודתו כמובן בדריכות ובהמתנה לקפוץ לעזרה מייד שייצרטכו אותו.
פנה אותו הרב לבעל הבית ושאל אותו איך הצליח לגרום למנהל החשבונות שלו לצאת ולעזור לו בזמן לחץ וכמובן סיפר לו כי מזלו טוב וכי מנהל החשבונות של שכנו מתעלם מכל עזרה לבעל החנות .
בשמחה הסביר בעל החנות לרב : אצל שכני מנהל החשבונות הוא רק עובד שכל שמעניין אותו זה השכר ולכן עושה את המינימום המוטל עליו ואילו אצלי מנהל החשבונות הוא בני שאוהב אותי מאוד אכפת לו ממני ולכן עוזר לי כשאני צריך אותו , עושה מעבר למה שחובה .
הנמשל :
כשאנחנו עושים את המינימום הנדרש מאיתנו בזריזות ובמהירות שיגמר כבר אנחנו נחשבים לעבדים , כשאנחנו מוסיפים אהבה למעשנו: בתפילה , ביחס לאישה ,ביחס לילדים,בשמירת שבת ,במתן צדקה ובכל דבר בעולם אנחנו מוסיפים חיות למעשה ואז אנחנו נחשבים בנים לקב"ה .
הכהנים מברכים לפני ברכת הכהנים " וציוונו לברך את עמו ישראל באהבה "
מדוע אומר הקב"ה תברכו את עמי באהבה אומר המדרש התשובה בגוף הברכה .
יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמֶרְךָ.
יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֵּךָּ.
יִשָּׂא ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיַשֵּׂם לְךָ שָׁלוֹם.
וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וַאֲנִי אֲבָרֲכֵם
פתאום בסוף הברכה כותב הקב"ה "וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וַאֲנִי אֲבָרֲכֵם"
גימטריה של המילה "אהבה " 1+5+2+5=13
גימטריה של השם המפורש שלהקב"ה 10+5+6+5=26
אומר הקב"ה לכהנים בברכת הכהנים אם תשימו את שמי על בני ישראל אני אברך גם אתכם דהיינו אם תברכו את בניי באהבה ואם תתכוונו לזה , משמע 13(התכוונתם באהבה)+(אמרתם באהבה)13 =26
דהיינו שמתם את שמי על בני ישראל על זאת אני אברך אתכם .
ועכשיו בהשלכה לכל שאר הדברים , כל מי שעושה דברים באהבה וגם מתכוון לכך הקב"ה מברך מעשיו.
יהי רצון שנזכה לאהוב את כל עם ישראל וימחל לנו עוון שנאת חינם וב"ה נזכה לגאולה שלמה במהרה בימינו