וזאת הברכה

משה מברך את בני ישראל בדיוק לפני מותו .

ראשית מברך שבחו של מקום לאחר מכן מברך את שבטי ישראל .

ראובן : " יְחִי רְאוּבֵן, וְאַל-יָמֹת; וִיהִי מְתָיו, מִסְפָּר " .

יהודה : "וְזֹאת לִיהוּדָה, וַיֹּאמַר, שְׁמַע יְהוָה קוֹל יְהוּדָה, וְאֶל-עַמּוֹ תְּבִיאֶנּוּ; יָדָיו רָב לוֹ, וְעֵזֶר מִצָּרָיו תִּהְיֶה"

לוי : "וּלְלֵוִי אָמַר, תֻּמֶּיךָ וְאוּרֶיךָ לְאִישׁ חֲסִידֶךָ, אֲשֶׁר נִסִּיתוֹ בְּמַסָּה, תְּרִיבֵהוּ עַל-מֵי מְרִיבָה.  ט הָאֹמֵר לְאָבִיו וּלְאִמּוֹ, לֹא רְאִיתִיו, וְאֶת-אֶחָיו לֹא הִכִּיר, וְאֶת-בָּנָו לֹא יָדָע:  כִּי שָׁמְרוּ אִמְרָתֶךָ, וּבְרִיתְךָ יִנְצֹרוּ.  י יוֹרוּ מִשְׁפָּטֶיךָ לְיַעֲקֹב, וְתוֹרָתְךָ לְיִשְׂרָאֵל; יָשִׂימוּ קְטוֹרָה בְּאַפֶּךָ, וְכָלִיל עַל-מִזְבְּחֶךָ.  יא בָּרֵךְ יְהוָה חֵילוֹ, וּפֹעַל יָדָיו תִּרְצֶה; מְחַץ מָתְנַיִם קָמָיו וּמְשַׂנְאָיו, מִן-יְקוּמוּן."

בנימין: "לְבִנְיָמִן אָמַר--יְדִיד יְהוָה, יִשְׁכֹּן לָבֶטַח עָלָיו; חֹפֵף עָלָיו כָּל-הַיּוֹם, וּבֵין כְּתֵפָיו שָׁכֵן"

יוסף : "וּלְיוֹסֵף אָמַר, מְבֹרֶכֶת יְהוָה אַרְצוֹ, מִמֶּגֶד שָׁמַיִם מִטָּל, וּמִתְּהוֹם רֹבֶצֶת תָּחַת.  יד וּמִמֶּגֶד, תְּבוּאֹת שָׁמֶשׁ; וּמִמֶּגֶד, גֶּרֶשׁ יְרָחִים.  טו וּמֵרֹאשׁ, הַרְרֵי-קֶדֶם; וּמִמֶּגֶד, גִּבְעוֹת עוֹלָם.  טז וּמִמֶּגֶד, אֶרֶץ וּמְלֹאָהּ, וּרְצוֹן שֹׁכְנִי, סְנֶה; תָּבוֹאתָה לְרֹאשׁ יוֹסֵף, וּלְקָדְקֹד נְזִיר אֶחָיו.  יז בְּכוֹר שׁוֹרוֹ הָדָר לוֹ, וְקַרְנֵי רְאֵם קַרְנָיו--בָּהֶם עַמִּים יְנַגַּח יַחְדָּו, אַפְסֵי-אָרֶץ; וְהֵם רִבְבוֹת אֶפְרַיִם, וְהֵם אַלְפֵי מְנַשֶּׁה"

זבולון: "וְלִזְבוּלֻן אָמַר, שְׂמַח זְבוּלֻן בְּצֵאתֶךָ; וְיִשָּׂשכָר, בְּאֹהָלֶיךָ.  יט עַמִּים, הַר-יִקְרָאוּ--שָׁם, יִזְבְּחוּ זִבְחֵי-צֶדֶק:  כִּי שֶׁפַע יַמִּים יִינָקוּ, וּשְׂפֻנֵי טְמוּנֵי חוֹל. "

גד: "וּלְגָד אָמַר, בָּרוּךְ מַרְחִיב גָּד:  כְּלָבִיא שָׁכֵן, וְטָרַף זְרוֹעַ אַף-קָדְקֹד.  כא וַיַּרְא רֵאשִׁית לוֹ, כִּי-שָׁם חֶלְקַת מְחֹקֵק סָפוּן; וַיֵּתֵא, רָאשֵׁי עָם--צִדְקַת יְהוָה עָשָׂה, וּמִשְׁפָּטָיו עִם-יִשְׂרָאֵל.  "

דן: "וּלְדָן אָמַר, דָּן גּוּר אַרְיֵה; יְזַנֵּק, מִן-הַבָּשָׁן."

נפתלי: "וּלְנַפְתָּלִי אָמַר--נַפְתָּלִי שְׂבַע רָצוֹן, וּמָלֵא בִּרְכַּת יְהוָה; יָם וְדָרוֹם, יְרָשָׁה"

אשר: " וּלְאָשֵׁר אָמַר, בָּרוּךְ מִבָּנִים אָשֵׁר; יְהִי רְצוּי אֶחָיו, וְטֹבֵל בַּשֶּׁמֶן רַגְלוֹ.  כה בַּרְזֶל וּנְחֹשֶׁת, מִנְעָלֶךָ; וּכְיָמֶיךָ, דָּבְאֶךָ."

ברכה לכולם : "  כו אֵין כָּאֵל, יְשֻׁרוּן:  רֹכֵב שָׁמַיִם בְּעֶזְרֶךָ, וּבְגַאֲוָתוֹ שְׁחָקִים.  כז מְעֹנָה אֱלֹהֵי קֶדֶם, וּמִתַּחַת זְרֹעֹת עוֹלָם; וַיְגָרֶשׁ מִפָּנֶיךָ אוֹיֵב, וַיֹּאמֶר הַשְׁמֵד.  כח וַיִּשְׁכֹּן יִשְׂרָאֵל בֶּטַח בָּדָד עֵין יַעֲקֹב, אֶל-אֶרֶץ דָּגָן וְתִירוֹשׁ; אַף-שָׁמָיו, יַעַרְפוּ טָל.  כט אַשְׁרֶיךָ יִשְׂרָאֵל מִי כָמוֹךָ, עַם נוֹשַׁע בַּיהוָה, מָגֵן עֶזְרֶךָ, וַאֲשֶׁר-חֶרֶב גַּאֲוָתֶךָ; וְיִכָּחֲשׁוּ אֹיְבֶיךָ לָךְ, וְאַתָּה עַל-בָּמוֹתֵימוֹ תִדְרֹךְ.  "

 משה מברך את כל בני ישראל למרות כל  המעידות שלהם נותן ברכה לשבטים, רומז על העתיד ,

 רומז על בני חשמונאי ואלעזר ואפילו מברך אותם שיצליחו נגד היוונים  "בָּרֵךְ יְהוָה חֵילוֹ, וּפֹעַל יָדָיו תִּרְצֶה; מְחַץ מָתְנַיִם קָמָיו וּמְשַׂנְאָיו, מִן-יְקוּמוּן"

משה מסביר לעם כי אין אל אחר מלבד הקב"ה והאל עם העם והולך לקיים להם את ההבטחה שהבטיח לאבותיהם ,

אברהם, יצחק ויעקב.

עם ישראל מגיע לארץ ישראל וינצח בכל המלחמות " וַיְגָרֶשׁ מִפָּנֶיךָ אוֹיֵב" .

לאחר מכן עולה משה על הר נבו , שם מראה הקב"ה למשה את ארץ ישראל ומזכיר לו , "זֹאת הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב לֵאמֹר, לְזַרְעֲךָ, אֶתְּנֶנָּה"

ומוסיף "הֶרְאִיתִיךָ בְעֵינֶיךָ, וְשָׁמָּה לֹא תַעֲבֹר." - אם לא היתה הגזרה ששם לא תעבור הייתי מקיימך עד שתראה את העם בארץ.

" וַיִּקְבֹּר אֹתוֹ בַגַּי בְּאֶרֶץ מוֹאָב, מוּל בֵּית פְּעוֹר; וְלֹא-יָדַע אִישׁ אֶת-קְבֻרָתוֹ, עַד הַיּוֹם הַזֶּה" - משה מת והקב"ה בכבודו ובעצמו קובר אותו , נקבר מול בית פעור .

"י וְלֹא-קָם נָבִיא עוֹד בְּיִשְׂרָאֵל, כְּמֹשֶׁה, אֲשֶׁר יְדָעוֹ יְהוָה, פָּנִים אֶל-פָּנִים."

בקיצור :

משה מברך את העם ברכה אחרונה , נותן טיפים לגבי העתיד , מזדהה איתם ומנחה אותם איך לא ליפול בהמשך ,

מנהיג דגול שמסיים תפקידו כותב מעט עם המון מידע ומי שילמד את הפרשה בדקדוק יוכל למצוא שם רמזים לעתיד .

 *** והרמזים רלוונטים גם לתקופתנו היום שנת 2012 ***

-- הקב"ה מראה למשה את הארץ ולפי רשי ושאר הפרשנים עושה זאת כדי שמשה יהיה עד מול האבות כי הקב"ה הגשים את ההבטחה ואכן בני ישראל מגיעים סוף סוף לארץ המובטחת.

לדעתי : הפרשה הזו טעונה בהמון רגשות , אותם חש הקב"ה אל משה , הלא הקב"ה לא צריך עדים , אם יחליט להראות לאבות כי אכן קיים את השבועה פשוט יראה להם את העתיד .

ניתן לראות זאת לפי "לְזַרְעֲךָ, אֶתְּנֶנָּה; הֶרְאִיתִיךָ בְעֵינֶיךָ, וְשָׁמָּה לֹא תַעֲבֹר"

הקב"ה מראה למשה את הארץ ואומר לו לזרעך אתננה , כפי שהבטיח לאבות מבטיח גם לו  .

ושמה לא תעבור , מדוע מזכיר  כי משה לא יעבור שם הרי משה יודע כי לא ייכנס לארץ , אפשר להבין שיש סיכוי טוב שהקב"ה מרגיש כי משה ראוי באמת לראות את הארץ אך יש את הגזרה שמשה לא ייכנס לארץ ולכן לא ישנה מילותיו.

יש תחושה כי הרצון עז ,מצד הקב"ה, מאוד כי משה ייכנס לארץ וימשיך את תפקידו.

שבת שלום

 

פרשת השבוע בשלח

" וַתִּקַּחמִרְיָםהַנְּבִיאָהאֲחוֹתאַהֲרֹןאֶתהַתֹּףבְּיָדָהּוַתֵּצֶאןָכָלהַנָּשִׁיםאַחֲרֶיהָבְּתֻפִּיםוּבִמְחֹלֹת"

כל מצב שאנו נתקלים בו, טומן בתוכו סיכוי להצלחה וסיכוי מסוים לכשלון. כשהיו בני ישראל במדבר סיני, תוך כדי מנוסתם מפני הצבא המצרי הרודף, אף אחד לא ידע כיצד יסתיים הסיפור. רבים חששו שהסוף מתקרב והכינו את עצמם לגרוע מכל. אך בסופו של דבר, הקב"ה חולל נס אדיר, בקע את ים-סוף לשניים והציל בכך את חיי העם.

הניצולים המאושרים, פרצו מייד בשירה אדירה ובתהילות לשבחו של הקב"ה. בזמן שהגברים שרו בפיהם, אחותו של משה רבנו, מרים, בשיתוף עם כל שאר הנשים, ליוותה את השירה גם בכלי נגינה. מוזר, היכן מצאו הנשים כלי נגינה באמצע המדבר? מסתבר שמלכתחילה הנשים סמכו על הקב"ה, שיציל אותן מידי המצרים. עד כדי כך היתה גדולה אמונתן, שהן לקחו איתן את כלי הנגינה, כדי שיוכלו לחגוג באופן מיוחד, לכשתגיע העת לכך!

הקב"ה רוצה שנלמד מאותן נשים צדקניות שידעו שהולך להיות טוב. הוא רוצה שנסמוך עליו, שנהיה אופטימיים ושננסה לראות את הדברים הטובים שעשויים לצאת מכל מצב נתון. לא רק שגישה כזו תעזור לנו לחיות חיים מאושרים יותר, אלא שלעיתים קרובות, היא אפילו תעזור לנו להגיע מהר יותר אל הזמנים הטובים.

 

שבת שלום

פרשת האזינו

פרשת האזינו היא הפרשה לפני סיום הספר

בפרשה הזו מודיע משה לעם כי לאחר הכניסה לארץ העם הולך לחטוא .

הוא לא מזהיר אותם לא לחטוא , הוא מודיע להם .

ובכל זאת  למרות שזה ידוע שהם הולכם לחטוא עדיין ייסלח להם .

עדיין יוכלו לעלות חזרה ולשפר את המצב , המסר  הגדול של הפרשה הוא שאין הצלחה ללא נפילה ,

עם ישראל הולך ליפול אך לאחר מכן יקום ולהצליח בגדול.

אבינו שבשמיים ימקבל אותנו למרות שאנחנו מפשלים ומוחל לנו על מנת שנצליח לעלות חזרה.

"מוחל עוונות עמו מעביר ראשון ראשון"

מוחל לנו על העוון הראשון , ואחר מכן ביום הדין שוב מוחל לנו על העוון הראשון בדיוק כמו אב שאוהב את ילדיו וכל פעם מוחל לילדיו על הדברים הרעים שהם עושים.

 

 

Saturday the 30th. PointLink. מתנה טובה יש לי בבית גנזי ברצוני ליתנה וישראל לך והודיעם