פרשת חיי שרה
"וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה, מֵאָה שָׁנָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה וְשֶׁבַע שָׁנִים--שְׁנֵי, חַיֵּי שָׂרָה. ב וַתָּמָת שָׂרָה, בְּקִרְיַת אַרְבַּע הִוא חֶבְרוֹן--בְּאֶרֶץ כְּנָעַן; וַיָּבֹא, אַבְרָהָם, לִסְפֹּד לְשָׂרָה, וְלִבְכֹּתָהּ."
שרה מגלה על העקידה ומיד פרחה נשמתה ומתה .
* מדוע נכתב שנה לאחר כל מספר ?
תשובה: כדי ללמדנו כי כל מספר עצמאי והדרש אומר- בת מאה טהורה מחטאים כבת עשרים ויפה כבת שבע.
ללמד אותנו שלמרות שהיתה בת מאה הייתה נקייה מעוונות והיופי שלה היה תמים (לא מיני חס ושלום) אלא אמיתי ,
כשרואים ילדה בת שבע ואומרים איזה יפה מתכוונים חיננית, מחונכת, חכמה ועוד .
הפסוקים המוצגים למעלה מדהימים במשמעות שלהם :
1. אברהם ושרה גרים בקרית ארבע.
2. הסבר מדוייק מהי קרית ארבע כדי שלא יהיה ספק - קרית ארבע היא חברון בארץ כנען ואנחנו זוכרים שארץ כנען היא הארץ המובטחת .
3.אברהם קודם מספיד את שרה ולאחר מכן מתאבל (בוכה), אברהם מגלה ששרה נפטרה לא מעכל עדיין בהלם , לאחר שמספיד אותה מבין מה הוא איבד .
4. רואים בחומש אך לא באתר -ה"כ" קטנה מזה אנחנו למדים כי אברהם לא התאבל הרבה על שרה כי הגיע לרמת רוחניות מספיק גבוהה כדי לדעת ששרה היא בעצם הנשמה ולא הגוף וכרגע שרה עברה למקום אחר , הוא התאבל על שאיבד אותה אך בעצם ידע על הישארות הנפש והנשמה.
סמיכות מותה של שרה לעקדת יצחק:
1. הצער מהידיעה על עקדת יצחק גרם למותה של שרה.
2. עקדת יצחק היתה המדרגה הרוחנית אותה היה אברהם צריך לעלות כדי לשרוד את מותה של שרה.
3. לאחר עקדת יצחק ולפני שאברהם מגלה על מותה של שרה הקב"ה מספר לאברהם
"וַיְהִי, אַחֲרֵי הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, וַיֻּגַּד לְאַבְרָהָם, לֵאמֹר: הִנֵּה יָלְדָה מִלְכָּה גַם-הִוא, בָּנִים--לְנָחוֹר אָחִיךָ. כא אֶת-עוּץ בְּכֹרוֹ, וְאֶת- בּוּז אָחִיו, וְאֶת-קְמוּאֵל, אֲבִי אֲרָם. כב וְאֶת-כֶּשֶׂד וְאֶת-חֲזוֹ, וְאֶת-פִּלְדָּשׁ וְאֶת-יִדְלָף, וְאֵת, בְּתוּאֵל. כג וּבְתוּאֵל, יָלַד אֶת-רִבְקָה; שְׁמֹנָה אֵלֶּה יָלְדָה מִלְכָּה, לְנָחוֹר אֲחִי אַבְרָהָם."
* זוהי הכנה לאברהם יש לך עוד משפחה ובניהם כלתך רבקה, כנראה כדי לרכך את המכה על שרה.
חשוב לציין: שרה מתה בארץ ישראל ואברהם קונה את מערת המכפלה ולמרות תחמנותו של עפרון דואג לעשות זאת בנוכחות אנשים כדי שהזכות על המערה תהיה לנצח ואף אחד לא יוכל להתכחש.
אברהם לא מבזבז זמן וכמו כל אבא דואג לחתן את בנו :
"וְאַשְׁבִּיעֲךָ--בַּה' אֱלֹהֵי הַשָּׁמַיִם, וֵאלֹהֵי הָאָרֶץ: אֲשֶׁר לֹא-תִקַּח אִשָּׁה, לִבְנִי, מִבְּנוֹת הַכְּנַעֲנִי, אֲשֶׁר אָנֹכִי יוֹשֵׁב בְּקִרְבּוֹ. ד כִּי אֶל-אַרְצִי וְאֶל-מוֹלַדְתִּי, תֵּלֵךְ; וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה, לִבְנִי לְיִצְחָק.ה וַיֹּאמֶר אֵלָיו, הָעֶבֶד, אוּלַי לֹא-תֹאבֶה הָאִשָּׁה, לָלֶכֶת אַחֲרַי אֶל-הָאָרֶץ הַזֹּאת; הֶהָשֵׁב אָשִׁיב אֶת-בִּנְךָ, אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-יָצָאתָ מִשָּׁם. ו וַיֹּאמֶר אֵלָיו, אַבְרָהָם: הִשָּׁמֶר לְךָ, פֶּן-תָּשִׁיב אֶת-בְּנִי שָׁמָּה. ז ה' אֱלֹהֵי הַשָּׁמַיִם, אֲשֶׁר לְקָחַנִי מִבֵּית אָבִי וּמֵאֶרֶץ מוֹלַדְתִּי, וַאֲשֶׁר דִּבֶּר-לִי וַאֲשֶׁר נִשְׁבַּע-לִי לֵאמֹר, לְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת-הָאָרֶץ הַזֹּאת--הוּא, יִשְׁלַח מַלְאָכוֹ לְפָנֶיךָ, וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה לִבְנִי, מִשָּׁם. ח וְאִם-לֹא תֹאבֶה הָאִשָּׁה, לָלֶכֶת אַחֲרֶיךָ--וְנִקִּיתָ, מִשְּׁבֻעָתִי זֹאת; רַק אֶת-בְּנִי, לֹא תָשֵׁב שָׁמָּה"
אברהם דואג להמשך , הוא יודע כי רבקה נולדה והיא אמור להיות אשת יצחק ,אברהם חושש כי העבד יחתן את בנו עם אחת מבנות הכנעני , חשוב לאברהם שבנו יתחתן עם מישהי שתמשיך את דרכה של שרה.
העבד מנסה להתחמק מהאחריות ואולי אפילו יש בו כוונה סמויה להשיר את יצחק עם ביתו "וַיֹּאמֶר אֵלָיו, הָעֶבֶד, אוּלַי לֹא-תֹאבֶה הָאִשָּׁה, לָלֶכֶת אַחֲרַי אֶל-הָאָרֶץ "
אברהם מסביר לו שאין סיכוי "ה' אֱלֹהֵי הַשָּׁמַיִם, אֲשֶׁר לְקָחַנִי מִבֵּית אָבִי וּמֵאֶרֶץ מוֹלַדְתִּי, וַאֲשֶׁר דִּבֶּר-לִי וַאֲשֶׁר נִשְׁבַּע-לִי לֵאמֹר, לְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת-הָאָרֶץ הַזֹּאת--הוּא, יִשְׁלַח מַלְאָכוֹ לְפָנֶיךָ, וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה לִבְנִי, מִשָּׁם"
ומוסיף כדי שהעבד יחשוב שיש לו סיכוי לא לעשות את המצווה עליו "וְאִם-לֹא תֹאבֶה הָאִשָּׁה, לָלֶכֶת אַחֲרֶיךָ--וְנִקִּיתָ, מִשְּׁבֻעָתִי זֹאת; רַק אֶת-בְּנִי, לֹא תָשֵׁב שָׁמָּה"
ולמי שבמתח :
כִּי אֶל-אַרְצִי וְאֶל-מוֹלַדְתִּי, תֵּלֵךְ; וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה, לִבְנִי לְיִצְחָק"
העבד הולך אל מולדתו של אברהם ,רבקה מצטרפת ומתחתנת עם יצחק .
שבת שלום