פרשת וארא

נכתב על ידי רונן שמואל הלוי
פרשת וארא מתחילה בדיוק לאחר שמשה מיואש מתשובתו של פרעה  " כֹּה-אָמַר יְהוָה, אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, שַׁלַּח אֶת-עַמִּי, וְיָחֹגּוּ לִי בַּמִּדְבָּר"
פרעה שולח את משה בבושת פנים ומודיע שהמצב הופך להיות קשה יותר , בני ישראל יצטרכו לאסוף את התבן בעצמם.
פרעה פותח בתשובתו אל משה
"וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה--מִי יְהוָה אֲשֶׁר אֶשְׁמַע בְּקֹלוֹ, לְשַׁלַּח אֶת-יִשְׂרָאֵל:  לֹא יָדַעְתִּי אֶת-יְהוָה, וְגַם אֶת-יִשְׂרָאֵל לֹא אֲשַׁלֵּחַ "

פרעה הרשע בתחילה כופר ביוסף שהציל את מצרים מהרעב ועוד מעלה את מצרים לגדולה וועכשיו כופר בקב"ה , מזה אנחנו למדים שמי שמתעלם מחסד שעשו איתו בני אדם סופו להתעלם מהקב"ה.

משה מרגיש צער גדול על בני ישראל שעכשיו הביא עליהם רעה והם צריכים לעבוד הרבה יותר קשה כדי לספק את אותם ההספקים שהספיקו קודם.

תגובתו של הקב"ה בסוף פרשת שמות :
"א וַיֹּאמֶר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה, עַתָּה תִרְאֶה, אֲשֶׁר אֶעֱשֶׂה לְפַרְעֹה:  כִּי בְיָד חֲזָקָה, יְשַׁלְּחֵם, וּבְיָד חֲזָקָה, יְגָרְשֵׁם מֵאַרְצוֹ. "

הקב"ה יודע מה הולך להיות ומעדכן את משה , משה מתמודד עם תשובתו של פרעה ועם המצב החדש.

וכאן מתחילה הפרשה שלנו פרשת וארא
"ב וַיְדַבֵּר אֱלֹהִים, אֶל-מֹשֶׁה; וַיֹּאמֶר אֵלָיו, אֲנִי יְהוָה.  ג וָאֵרָא, אֶל-אַבְרָהָם אֶל-יִצְחָק וְאֶל-יַעֲקֹב--בְּאֵל שַׁדָּי; וּשְׁמִי יְהוָה, לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם.  ד וְגַם הֲקִמֹתִי אֶת-בְּרִיתִי אִתָּם, לָתֵת לָהֶם אֶת-אֶרֶץ כְּנָעַן--אֵת אֶרֶץ מְגֻרֵיהֶם, אֲשֶׁר-גָּרוּ בָהּ. ה וְגַם אֲנִי שָׁמַעְתִּי, אֶת-נַאֲקַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר מִצְרַיִם, מַעֲבִדִים אֹתָם; וָאֶזְכֹּר, אֶת-בְּרִיתִי. ו לָכֵן אֱמֹר לִבְנֵי-יִשְׂרָאֵל, אֲנִי יְהוָה, וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלֹת מִצְרַיִם, וְהִצַּלְתִּי אֶתְכֶם מֵעֲבֹדָתָם; וְגָאַלְתִּי אֶתְכֶם בִּזְרוֹעַ נְטוּיָה, וּבִשְׁפָטִים גְּדֹלִים.  ז וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם, וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹהִים; וִידַעְתֶּם, כִּי אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, הַמּוֹצִיא אֶתְכֶם, מִתַּחַת סִבְלוֹת מִצְרָיִם.  ח וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר נָשָׂאתִי אֶת-יָדִי, לָתֵת אֹתָהּ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב; וְנָתַתִּי אֹתָהּ לָכֶם מוֹרָשָׁה, אֲנִי יְהוָה."

הקב"ה פותח בדיברי עידוד למשה מחזק אותו ע"י שמספר לו את הקשר הטוב שלו עם אבותיו , אברהם יצחק ויעקב.
אני הבאתי את אבותיך בעבר לארץ כנען , הם גרו בה . הקב"ה מגיע אל ליבו של משה ומוסיף
"וָאֶזְכֹּר, אֶת-בְּרִיתִי"
לא עזבתי אתכם , יש בינינו ברית ," לָכֵן אֱמֹר לִבְנֵי-יִשְׂרָאֵל, אֲנִי יְהוָה, וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלֹת מִצְרַיִם, וְהִצַּלְתִּי אֶתְכֶם מֵעֲבֹדָתָם; וְגָאַלְתִּי אֶתְכֶם בִּזְרוֹעַ נְטוּיָה, וּבִשְׁפָטִים גְּדֹלִים.  ז וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם, וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹהִים; וִידַעְתֶּם, כִּי אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, הַמּוֹצִיא אֶתְכֶם, מִתַּחַת סִבְלוֹת מִצְרָיִם.  ח וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר נָשָׂאתִי אֶת-יָדִי, לָתֵת אֹתָהּ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב; וְנָתַתִּי אֹתָהּ לָכֶם מוֹרָשָׁה, אֲנִי יְהוָה."

הקב"ה מעביר למשה מסר גדול: אני יודע מה קורה ואני הולך לגאול את עם ישראל מהייסורים , אמור לבני ישראל , אני מתחייב בפניך את יכול ללכת להגיד להם .

בעצם יש פה מסר של אני פה בישביל להציל אתכם , עכשיו אתם צריכים להאמין בי ולהתעודד. 

משה עושה כמצוות האל והולך לדבר עם בני ישראל
"ט וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה כֵּן, אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל; וְלֹא שָׁמְעוּ, אֶל-מֹשֶׁה, מִקֹּצֶר רוּחַ, וּמֵעֲבֹדָה קָשָׁה."
כמובן שלא מקשיבים לו לאחר מה שרקה בפעם שעברה ועכשיו עם סיבה טובה , אין לנו סבלנות יש לנ ו עבודה קשה .

העניין לא תורם לביטחון העצמי של משה.
י וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר.  יא בֹּא דַבֵּר, אֶל-פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרָיִם; וִישַׁלַּח אֶת-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, מֵאַרְצוֹ.  יב וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה, לִפְנֵי יְהוָה לֵאמֹר:  הֵן בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, לֹא-שָׁמְעוּ אֵלַי, וְאֵיךְ יִשְׁמָעֵנִי פַרְעֹה, וַאֲנִי עֲרַל שְׂפָתָיִם.  {פ}

הקב"ה לא מוותר , משה חסר בטחון כרגע ,שולח את שניהם , משה ואהרון.
"יג וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה וְאֶל-אַהֲרֹן, וַיְצַוֵּם אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְאֶל-פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרָיִם--לְהוֹצִיא אֶת-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם"

הקב"ה מפרט איך יתבצע המפגש עם פרעה
א וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, רְאֵה נְתַתִּיךָ אֱלֹהִים לְפַרְעֹה; וְאַהֲרֹן אָחִיךָ, יִהְיֶה נְבִיאֶךָ. 
ב אַתָּה תְדַבֵּר, אֵת כָּל-אֲשֶׁר אֲצַוֶּךָּ; וְאַהֲרֹן אָחִיךָ יְדַבֵּר אֶל-פַּרְעֹה, וְשִׁלַּח אֶת-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל מֵאַרְצוֹ.
ג וַאֲנִי אַקְשֶׁה, אֶת-לֵב פַּרְעֹה; וְהִרְבֵּיתִי אֶת-אֹתֹתַי וְאֶת-מוֹפְתַי, בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם.
ד וְלֹא-יִשְׁמַע אֲלֵכֶם פַּרְעֹה, וְנָתַתִּי אֶת-יָדִי בְּמִצְרָיִם; וְהוֹצֵאתִי אֶת-צִבְאֹתַי אֶת-עַמִּי בְנֵי-יִשְׂרָאֵל, מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, בִּשְׁפָטִים, גְּדֹלִים. 
ה וְיָדְעוּ מִצְרַיִם כִּי-אֲנִי יְהוָה, בִּנְטֹתִי אֶת-יָדִי עַל-מִצְרָיִם; וְהוֹצֵאתִי אֶת-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, מִתּוֹכָם. 
ו וַיַּעַשׂ מֹשֶׁה, וְאַהֲרֹן--כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה אֹתָם, כֵּן עָשׂוּ

יש כאן עניין שמעלה שאלות רבות .
1. מדוע הקב"ה שולח את משה ואת אהרון יחד, אם משה מתחמק מדוע לא שולח רק את אהרון?
2. משה מתחמק הקב"ה נותן למשה את התפקיד הגדו יותר "נְתַתִּיךָ אֱלֹהִים לְפַרְעֹה; וְאַהֲרֹן אָחִיךָ, יִהְיֶה נְבִיאֶךָ" איך זה ???
3. מדוע הקב"ה מקשה את לב פרעה מצד אחד מבקש להוצא את העם ומצד שני מקשה את לב פרעה?
 
ובכן הקב"ה מעביר לנו מסר גדול הוא בוחר במשה ומטפח אותו בגלל רגישותו ובגלל צניעותו ובגלל שרואה בו את רועה הצאן , יש משמעות גדולה לרועה צאן אשר מתייחס אל הצאן שלו בהבה ברגש ובכבוד  , הקב"ה רוצה שמי שיוביל את עם ישראל יהיה אותו משה הישר, הצנוע, הרגיש , אותו אחד שזכר את החסד שעשה איתו חותנו , אותו משה שמוותר בקלות על הגאווה ועל המעמד מתוך צניעות.

לגבי ליבו של פרעה יש כאן עניין מאוד גדול שמסתתר בתהליך , פרעה הרשע שידע את יוסף, ידע את הקב"ה כאשר מצרים התעשרה ויוסף כבר לא כאן ,שוכח את החסד שנעשה עם מצרים , הקב"ה ידע שזה מה שיקרה ידע כי פרעה כפוי טובה.
פרעה מתכחש ליוסף והקב"ה יודע כי עכשיו פרעה הולך להתכחש גם אליו .
הקב"ה מראה לפרעה בשלבים את כוחו, מזכיר לו לאט לאט דרך משה ואהרון כי הוא קיים ,אך בגלל שהאותות , המופתים המכות כל כך ברורות ורק אדם לא שפוי ייתעלם מהם כתוב שהקב"ה חזק את ליבו , במילים אחרות גורם לפרעה להמעיט בגדלתם של האותות והמופתים וזאת על מנת ליצור לפרעה הזדמנות בחירה , אם פרעה היה בוחר לשלוח את עם ישראל לפי האותות והמופתים אז זו לא היתה בחירה זה היה פחד .
הקב"ה מוריד לפרעה את רמת הפחד כדי שפרעה יבחר לשוב בתשובה מתוך רצון ולא מתוך פחד ולכן גורם לפרעה רק להיזכר ולא לפחד .

כמובן שפרעה רשע ורשעים לא זוכים להינצל מגורלם למרות ההזדמנויות שנותן להם הקב"ה  .

שבת שלום
 

   
Monday the 18th. PointLink. מתנה טובה יש לי בבית גנזי ברצוני ליתנה וישראל לך והודיעם