מאמרים

פרשת תולדות

נכתב על ידי רונן שמואל הלוי

"וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת יִצְחָק, בֶּן-אַבְרָהָם: אַבְרָהָם, הוֹלִיד אֶת-יִצְחָק."

הפעם פירוש קצת שונה , על ישמעל כתוב בן האמה ועל יצחק כתוב "אברהם הוליד את יצחק ."

בסיפור האבות מדובר על אברהם יצחק ויעקב בהם אנחנו יודעים כי שלושתם היו צדיקים והקב"ה הכין אותם להיות אבות האומה .

לגבי האימהות היתה בעיה , כולן היו עקרות מדוע?

שרה - "הִנֵּה-נָא עֲצָרַנִי יְהוָה מִלֶּדֶת--בֹּא-נָא אֶל-שִׁפְחָתִי"

רבקה - "וַיֶּעְתַּר יִצְחָק לַיהוָה לְנֹכַח אִשְׁתּוֹ, כִּי עֲקָרָה הִוא"

לאה - "וַיַּרְא יְהוָה כִּי-שְׂנוּאָה לֵאָה, וַיִּפְתַּח אֶת-רַחְמָהּ"

רחל - "וְרָחֵל, עֲקָרָה"

האימהות כולן באו מחרן , בית של עובדי אלילים ,

כולם יודעים שדתו של הילד היא לפי האם בגלל שהיא מביאה מהבית את מוצאה , אז כדי שיהיה לילדים רק מהאם ומהאב ולא ממשפחת האם , היה צריך שהראשון של אברהם יהיה לגויה ולא ראוי ואכן כתוב "וְקָרָאת שְׁמוֹ יִשְׁמָעֵאל, כִּי-שָׁמַע יְהוָה אֶל-עָנְיֵךְ. יב וְהוּא יִהְיֶה, פֶּרֶא אָדָם--יָדוֹ בַכֹּל, וְיַד כֹּל בּוֹ; וְעַל-פְּנֵי כָל-אֶחָיו, יִשְׁכֹּן" - זה מה שאברהם הביא מבית אביו , אך לאחר הברית כאשר אברהם שלם , הוא כשיר להביא את המתאים .

כדי ששרה תוכל גם כן להביא את המתאים היא חייבת להיות עקרה שוב ולכן כתוב , "תִּצְחַק שָׂרָה, בְּקִרְבָּהּ לֵאמֹר:  אַחֲרֵי בְלֹתִי הָיְתָה-לִּי עֶדְנָה, וַאדֹנִי זָקֵן" רשי מפרש , חדל להיות לשרה אורח כנשים.

 משמע כבר לא יכולה להביא ילדים , עכשיו כל מה שיקרה הוא כדרך נס, עכשיו הילד שיולד לא קשור לבית אבי אברהם כי כבר נולד ראשית אונו ולאחר מכן עשה ברית ולשרה לא נשאר פוריות מבית אביה .

זה הזמן להביא ילד מתאים להמשיך את השושלת של עם ישראל .

יצחק כבר נקי מחרן ורבקה מגיעה עקרה כדי שלא תביא איתה כלום מחרן.

אבל עדיין יוצא לה בן מקולקל (עשיו) ויעקב נבחר להמשיך את השושלת . 

לגבי רחל ולאה יש פחות בעיה למרות שלבן פינה את העבודה זרה " וַיֹּאמֶר, בּוֹא בְּרוּךְ יְהוָה; לָמָּה תַעֲמֹד, בַּחוּץ, וְאָנֹכִי פִּנִּיתִי הַבַּיִת, וּמָקוֹם לַגְּמַלִּים"

ומחזיר אותה בשלב שיעקב מתחיל בתהליכי העזיבה יחד עם משפחתו החדשה .

אבל בכל זאת גם רחל וגם לאה עקרות גם כדי לא להביא כלום מבית לבן וגם כדי להראות שילדו בזכות עצמן ובזכות יעקב.

 

 אברהם הוליד את יצחק  


הקבה מדגיש כי אברהם גידל וחינך את יצחק והוריש לו את הערכים הכשרים והטובים והמתאימים להיות ההמשך של דרכו ואילו ישמעל גדל ולקח את הערכים של האמה לכן קראו לו תמיד בן האמה.

בן של אברהם צנוע ועניו ,בעל מידות ותורה קונה עולמו , עולם הבא.

ואילו בן האמה פרא אדם , ידו בכל ויד כל בו , חוטף את מעמדו בעולם הזה ומזלזל בעולם הבא.

כנ"ל גם עשיו "ויבז עשיו את הבכורה"

 

בעזרת השם שנזכה ללכת בדרכם של האבות הקדושים ולהיות זכאים לגאולה שלמה בימנו.

Wednesday the 17th. PointLink. מתנה טובה יש לי בבית גנזי ברצוני ליתנה וישראל לך והודיעם